Националният ученически екопарламент включва 44 училища, свързани в мрежа, за да защитава интересите на околната среда, без фокус върху устойчивата енергия. Но училищата в България са около 3000. Опитът на децата да задълбочат познанията си в конкретна тема и да ги използват за ефективно влияние върху местната/училищната политика все още не е достатъчен и се използва само в няколко места в страната.
Основните бенефициенти са учениците (6 - 9 клас) от 12-те ученически клубове по устойчива енергия. Следните групи също ще имат полза: местните власти в 4-те общини - Балчик , Бургас, Ихтиман и София, учители, родители, неправителствени организации.
Като партньор на донорите, ENSI - Energy Saving International допринесоха с експертиза за изграждането на капацитет по устойчива енергия чрез обучение на обучители от Фондация Евро - перспективи (ФЕП) за по-нататъшна работа с училищните клубовете. ENSI участва в разработването на обучителни модули и материали за клубовете и ще предостави контакти със сродни организации от Норвегия .
Партньорството постигна възможно най-доброто обучение за обучителите от ФЕП и за ученическите клубове, както и връзки със сродни клубове в Норвегия.
Обвързването на клубовете в пилотните градове в мрежа и обмен на опит със сродни организации от Норвегия създаде основа за по-нататъшно разширяване на мрежата и я укрепи като механизъм за участие на младите хора в процесите на вземане на решения на училищно и общинско ниво. Желаната промяна е, че неправителствените организации и гражданското общество, в лицето на учениците, ще участват по-активно в стимулирането и прилагането на устойчиви енергийни политики.
Проектът цели да създаде модел за формиране на училищни клубове по устойчива енергия (УЕ), който да може лесно да се мултиплицира в бъдеще в училищата в страната и да разработи богат и подробен пакет от информационни материали и целенасочени презентации, с които членовете на клубовете да придобият знания по темата. Моделът включва създаване на клуб в училище, задълбочено обучение на членовете му и ангажирането им с разработване на План за действие и реалното изпълнение на мерки от този план.
В резултат е постигната връзка между НПО (ФЕП) и 13 училища в страната (3 в община Ихтиман, 3 в община Бургас, 1 в община Балчик и 6 в Столична община). Благодарение на работата на ФЕП и партньора ENSI са създадени изключително качествени информационни и образователни материали за ученици 5-11 клас по въпросите на УЕ
http://www.europerspectives.org/index.php?option=com_content&task=view&id=121&Itemid=179
Разработен е модел за създаване на клубове в училищата, които да ангажират ученици, преподаватели и ръководството на училището с темата УЕ - създадени са 13 училищни клуба по УЕ. Обучени са 309 ученика – членове на Клубовете. Всеки клуб е разработил и изпълнил План за действие. Чрез изпълнението на мерките в училищата по време на учебната година са привлечени най-малко 600 деца. Всички мерки са широко комуникирани през социални и местни медии. Представители на общините Бургас, Ихтиман и София участват и съдействат при изпълнение на проекта. Последвалият интерес от други училища в резултат на обширната информационната кампания води до извода, че тествания модел може лесно да продължи да се развива в страната.
От партньорството по проекта екипът на ФЕП получи професионално обучение по въпросите на ЕЕ и ВЕИ, общинско енергийно планиране, изменение на климата, което е в основата на обучението за учениците от клубовете. ENSI осъществи контакти с множество училища с подобни дейности ( списък с 16 контакта за връзка с 13-те клуба в България), което е значителен принос за разпространението на информация за работата в България в Норвегия.
[Номинирай]
назад