Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория

Обмудсманът или Общинският посредник е институция, независима от местната и централната изпълнителна власт, защищаваща правата и законните интереси на гражданите от неправомерни действия на публичната администрация. Той приема и разглежда жалби по случаи, представляващи нарушения на административни процедури и законови разпоредби като:
неспазване на установени със закон условия и срокове за предоставяне на административни услуги и издаване на административни актове;
проява на отношение, накърняващо достойнството на гражданите;
подаване на недостоверна информация или отказ за предоставяне на информация;
злоупотреба с власт;
През 1995 г. Центърът за социални практики участва в проект "Граждани и администрация" за създаване на омбудсманска институция, наречена "Обществен посредник" в България, който е одобрен през 1996 г. от програма ФАР "Демокрация". В проекта са включени четири общини в страната столичния Район "Младост", Сапарева баня, Севлиево и Копривщица. Проектът стартира през октомври 1998 г.
Практика

Омбудсманите от четирите общини преминават през обучение в Англия. Общественият посредник започва да работи в Община Копривщица в началото на 1999 г.. Това се анонсира чрез медиите осъществяват се ежемесечни радиопредавания по местния радиовъзел, излизат кратки съобщения в местния в-к "Камбана", издават се и се разпространяват брошури. Чрез тях, гражданите научават какви са функциите на тази институция, по какви въпроси могат да се обръщат към нея, в какво работно време и т. н. Ефектът от медийната кампания не закъснява до м. май 1999 г. омбудсманът в Община Копривщица приема и обработва осем жалби от граждани.
Жалбите, разрешени успешно, визират следните случаи:
Жалба 1 от 01.02.99 г. е подадена от човек, чиято съпруга почива през май 1998 г. Жалбоподателят не е бил уведомен за петмесечния срок, в който преименуването на телефонния пост може да стане срещу сумата от 6100 лв. и на 30.01.99 научава, че трябва да заплати 120 000 лв. за преименуване на поста. Този срок не е известен на абонатите, а само на служителите в БТК. Омбудсманът многократно разговаря със служителите в АТЦ - Копривщица и отдел "Маркетинг" в гр. Златица. След месец, Омбудсманът е уведомен, че жалбоподателят може да подаде молба за преименуване на телефонния пост и трябва да заплати е 6100 лв. Поради наличието на сходни случаи общинската администрация се съгласява да дава информация на АТЦ за починалите ежемесечно, а от своя страна служителите в АТЦ да уведомяват наследниците за реда и сроковете за прехвърляне на телефонните постове.
Жалба 2 от 02.02.99 г. визира неработещи радиоточки в район на града. След разговор, техникът, несвързал своевременно прекъснатите при подмяна на ел. кабели радиоточки, ги свързва в рамките на 15 дни.
Жалба 7 представлява запитване защо в Общината вече не се извършват тъжни ритуали. Омбудсманът отправя писмено запитване до Кмета на общината и очаква отговор.
Жалба 8 от 11.05.99 г. е оплакване от ненавременно възстановяване на настилката по улиците след разкопаването им от енергоснабдяване и ВиК. След разговор със специалистите от техническа служба на общината се оказва, че когато енергоснабдяване и ВиК извършват изкопни и ремонтни работи, в края на финансовата година превеждат по сметка на общината необходимите суми за възстановяване на настилката. До получаването на сумите Общината трябва да отклонява суми от други дейности за възстановяване на настилките.
Неоснователни жалби:
Жалба 3 от 10.02.99 г. е подадена от възрастен човек, който се оплаква от чистотата на района, в който живее. Жалбата е неоснователна, тъй като районът се почиства по определения график.
Жалба 4 от 10.02.99 г. е подадена от възрастен човек, който може да бъде прегледан само в Пирдоп, а не може да пътува без придружител и моли Здравна служба - Копривщица да му предостави линейка и придружител. Жалбата е неоснователна, тъй като жалбоподавателят никога не е искал линейка от здравна служба. Въпреки това, след като омбудсманът разговаря с главният лекар, той се ангажира да предостави линейка с придружител при поискване от жалбоподавателя.
Жалба 5 от 12.02.99 г. представлява оплакване от незаконно строителство, което засенчва двора на жалбоподателя. Жалбата е неоснователна, тъй като проектът предстои да бъде одобрен. Решението: ако започне строителство и има отклонение от плана, жалбоподавателят да уведоми специалистите от техническата служба, които да извършат проверка и да действат по законен ред за разрушаване на незаконните постройки.
Жалби, невлизащи в компетенцията на омбудсмана:
Жалба 6 от 05.04.99 г. предсталвява оплакване от Поземлената комисия. Все пак Омбудсманът изисква становището на Поземлената комисия в писмен вид, разговаря с експерта за региона в Министерството на земеделието, горите и аграрната реформа. Оказва се, че служителите в Поземлената комисия не са нарушили закона и следователно жалбата е неоснователна.
Резултати

Гражданите започват да търсят помощ от Обществения посредник. До момента са постъпили и са разгледани осем жалби на граждани. Ежемесечно се правят тематични радио-предавания по местния радио-възел. Предстои откриването на телефон на доверието и образователни дейности сред младите хора на града.
В работата си с общинската администрация в лицето на кмета и секретаря на Община Копривщица омбудсманът не среща трудности и спънки. Общинските служители също оказват съдействие при разрешаването на гражданските жалби.
Иноватор: Марияна Цолова
Дата на публикация: 06 юли 1999
Номинации: 7
Марияна Цолова
Омбудсман
Копривщица - 2090
--
Tel:(07184)20 34
Fax:

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]