Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория

В съответствие с променения закон за документите за самоличност започва кампания за масова паспортизация или за издаване на нови документи за самоличност. Ключов момент в процеса на издаване на новите документи ще бъде обработката на документите на гражданите.
МВР е изразило желание в случай на разминаване в данните на МВР и общината на регистрираните граждани, да се смятат за верни данните на общината. Следователно, гражданите, които ще бъдат препратени от полицията за доуточняване на елементи от заявлението, могат да се превърнат в проблем за общината. При заявление, дълго 4 страници и съдържащо достатъчно информация, може да се очаква наличие на грешки и разминавания в данните.
По експертни данни се очаква да бъдат върнати за доуточняване около 30% от гражданите. Очакваният приток е от около 1000 граждани дневно в районните полицейски управления в рамките на максимум три години (за личните карти две години). Т. е. средно дневно около 300 граждани ще се обръщат към общината за уточнения на факти от гражданското им състояние.
Практика

За да бъде решен проблемът с обслужването на гражданите, Община Варна сключи тристранен договор с РДВР и "Информационно обслужване" ЕАД за обработка на заявленията на гражданите по районни управления. Тази предварителна обработка показва проблемните елементи на подаденото заявление и гражданите поправят неточностите в него.
При възникнали проблеми гражданите се насочват към представители на общината и районите, които имат изградени работни места с отдалечен достъп до базата данни ЕСГРАОН на общината и уточняват разминаващите се елементи. По голямата част от грешките, които се дължат на разминаване на имена, ЕГН и адреси, могат и се коригират на място.
Тези елементи, които изискват проверка в регистрите за гражданско състояние, са около една четвърт от общия брой върнати случаи и те задължително преминават през службата по гражданско състояние на съответната община. Въз основа на тристранния договор общината изгражда тези места по районни полицейски управления, без да се отделят специални средства за това от общинския бюджет. Парите се осигуряват от таксите за попълване на заявлението и работните места се изграждат от и за сметка на "Информационно обслужване" ЕАД. Дяловото участие на общината е изчислено така, че да покрие разходите по създадените отдалечени работни места.
Самите заявления наподобяват стандартна анкетна карта с обособени места за попълване на различни данни. Затова на тях може да се гледа като на един вид "анкетиране" на гражданите, което води до доуточняване на данни за лицето, подаващо документи. Някои от данните, които трябва да бъдат попълнени (като данни за образование и роднински връзки), не са били събирани до този момент или базите данни с тях не са били поддържани приблизително от 1970 г. насам. Това означава, че грешките в тези данни ще бъдат значителни.
Реализацията на тази практика не е безпроблемна. Някои от трудностите са определянето на места за извършване на услугата, техническите елементи при реализацията, убеждаването на ръководствата в необходимостта от такова решение, съчетаването на възможностите на три служби при реализацията на една система.
Резултати

Най-значимият резултат е създаването на системата за предварителна обработка на данните от заявленията на гражданите за издаване на нови документи за самоличност и изчистването им от грешки на етап попълване. Реалните резултатите все още предстоят да бъдат отчетени, тъй като процесът по масова паспортизация ще започне около първи август т. г. Но може да се каже, че опашките в общината ще бъдат малки. Гражданите в по-голямата си част ще бъдат обслужвани в самите управления. Една част ще трябва да се обърне към специализираните служби по общини. Много малка част ще трябва да се обърнат към съда за промяна на факти и дати в актовете си за гражданско състояние.
Иноватор: Любомир Димов
Дата на публикация: 22 юни 1999
Номинации: 7
Любомир Димов
Директор на Главна дирекция "Информационни системи и технологии"
Варна - 9000

Tel:052/60 32 76
Fax:052/22 34 86

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]