Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
Маркетингова стратегия за развитие на традиционните занаяти от Гоцеделчевския регион
Бизнес инкубатор Гоце Делчев<br>Център за подпомагане на предприемачеството
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория

Гоцеделчевският край от векове е известен с традиционните си занаяти: звънчарство, грънчарство, медникарство, тъкачество. Предавани от поколение на поколение тези занаяти са живи и днес. Направеното проучване от екипа на Бизнес инкубатор Гоце Делчев в селата Брезница, Лъжница и Корница установява че мюсюлманските жени, включително и младите, умеят да тъкат, плетат и бродират. Почти във всяка къща има ръчен тъкачен стан. Богатството и многообразието на багри, орнаменти и форми поражда идеята тези предпоставки да се използват за разработване на малък бизнес и източник на допълнителни доходи. В контекста на висока безработица и бедност в гоцеделчевския регион, ниската степен на участие на жените в социалния и икономически живот, неравностойното положение на мюсюлманските жени в семейството и ниска предприемаческа култура сред населението развитието на занаятите е добра възможност за продоляване на тези проблеми и промоция на общините в региона.
Практика

След срещи с много жени от селата в Гоцеделчевския край, екипът на Бизнес инкубатора заедно с партньорите по проекта общините Гоце Делчев, Гърмен, Хаджидимово и Сатовча избира селата и провежда срещи със занаятчиите от съответните общини, за да определи участниците в групите.

Маркетингова стратегия

Екипът на Бизнес инкубатора разработва Маркетингова стратегия за развитие на традиционните занаяти в региона, като използва собствения си опит и проучвания, както и препоръките на български и чужди консултанти от Aid to Artisans. Стратегията включва:
Aнализ на занаятите в региона
Mаркетингова стратегия за вътрешния пазар
Mаркетингова стратегия за намиране на пазари
Идеи за нови продукти.

Анализът показва, че най-обещаващият и изгоден вътрешен пазар за занаятчийски продукти е София, особено с оглед на общността на временно пребиваващите чуждестранни граждани там. Маркетинговата стратегия препоръчва три стъпки за навлизане на този пазар:

Стъпка 1. Изграждане на професионални маркетингови услуги, които Бизнес инкубатор Гоце Делчев да предоставя на занаятчийските фирми с оглед на тяхното участие в изложения в София и чужбина.

Стъпка 2. Извършване на продуктово развитие и ценообразуване за занаятчийските фирми и представяне на идеи за разработване на дизайн, за да бъдат задоволени вкусовете на чуждите потребители. Създаване на библиотека в инкубатора за предоставяне на информация за продуктите и маркетинга.

Стъпка 3. Промоция на занаятите: директно участие в пазарни събития, на които занаятчиите могат да представят изделията си; изготвяне на цветен каталог и Интернет- страница.

Маркетинговата стратегия за вътрешния пазар включва още проучване на пазарните възможности, т.е. откриване на потенциални пазари за изделията, осигуряване на участие в търговски панаири в България и достъп на занаятчийски изделия до постоянни продажбени площи; сътрудничество и обмен на идеи и опит със занаятчийски центрове и организации в България и чужбина.

В края на проекта стратегията е допълнена и коригирана, като се обобщава целият натрупан опит и отправени препоръки. В крайния си вариант изданието включва: Резюме; История на занаятите; Проучвания и оценка; Маркетингова стратегия за развитие на занаятите; Представяне на занаятчийските изделия от гоцеделчевския край; Идеи за нови продукти.

Обучения на целевите групи
60 жени от четирите общини в региона преминават мотивационно обучение за започване на собствен бизнес и обучение за участие в панаири. В групите са включени не само опитни тъкачки, а и млади момичета от Брезница, Долно Дряново, Абланица и Рибново. Привлечени са и жени от селата, които са с по-високо образование, намерили са своето място в обществото и могат да бъдат пример за останалите учителки, работнички в социални служби, служителки в читалищата.

Промоциране на занаятите

Изложения:

Коледен панаир на занаятите в Американския център в София 6-8.12.2000, открит официално от Ш. Майлс, съпруга на американския посланик в България. В съответствие с маркетинговата стратегия поканите за панаира (повече от 500 писма и електронна поща) са насочени към чужденците, пребиваващи в България - международни организации, посолства. Избрано е началото на м. декември моментът, в който се избират коледни подъръци. Предложено е богато разнообразие от изделия, багри и материи, които са специфични за гоцеделчевския край, слабо известни в София и напълно непознати за чуждестранния потребител, подготвена е и демонстрация на автентичен коледен обичай и обредна коледна трапеза. Наред с уникалната промоция на занаятите проведеният панаир е изключително ценен за проучване търсенето на този вид продукт.

Изложение-празник На Европа в единия край през май 2001 г. в София; Изложение Традиция, възможности, бъдеще в Гоце Делчев на 16 ноември 2001 г., открито официално от кмета на Г. Делчев;

Цветен каталог на занаятите, отпечатан в 1000 екземпляра;

Интернет-страница http://www.crafts-bg.com, изработена с обединените усилия на целевата група - занаятчиите, Бизнес инкубатора, общините-партньори, читалища, общински музей Г. Делчев, медии, неправителствени организации.

Резултатите и опитът са представени на Кръгла маса с представители на ключовите институции в региона - кметове, зам. кметове, общински съвет, НПО, музеи, бизнес центрове, представители на ФРМС, БААТ, проект JOBS и с международно участие от Гърция.
Резултати

Проектът реализира основната си цел да докаже, че занаятите са източник на допълнителни доходи, и активното участие на целевите групи е съществено негово постижение. Разработената маркетингова стратегия допринася за възраждане и развитие на занаятите в Гоцеделчевския край. Местни власти, музея, читалищата, медиите, неправителствени организации, местен бизнес и занаятчии обединяват усилията си за създаване на благоприятна бизнес среда и имидж на региона.

Проектът значително допринася за повишаване самочувствието на мюсюлманските жени от региона. Изключително ценно е прякото участие в изложенията, което им дава възможност сами да предлагат изделията си, да обменят идеи помежду си, да се срещнат с различни хора и да се почувстват оценени заради красотата, която създават.

Като компонент на селския туризъм занаятите могат да получат тласък в развитието си с развитието на селския туризъм в гоцеделчевския край. Представянето на занаятите в хармония със специфичната архитектура, съхранената природа, запазените традиции и фолклор, и характерни традиционни ястия повишава шанса на занаятчиите да продават изделията си. Вече са установени контакти с Пиринския туристически форум, БААТ, туроператорски агенции и консултанти в рамките на проекта JOBS - Заетост чрез подкрепа на бизнеса . Разчита се и на трансграничното сътрудничество с Гърция чрез съвместни изложения и проекти по туризъм.
Иноватор: Росица Джамбазова
Дата на публикация: 26 февруари 2002
Номинации: 21
Росица Джамбазова
Изпълнителен директор
Гоце Делчев - 2900
ул. Скопие 4, П.К. 42
Tel:(0751) 23467, 23167
Fax:(0751) 23378
http://www.crafts-bg.com

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]