Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
Предистория
Идеята за реализиране на проект "Лятна Българо-Американска школа по предприемачество, м. май 1999 г., Варна" се поражда през м. декември 1998 г. Проф. Ян Лайчис от Международния университет в гр. Маями, Флорида (FIU) и проф. Коев от Икономически университет (ИУ) Варна обсъждат възможностите за реализиране на съвместен проект, който да даде на студентите не само нови културни преживявания, но и да ги стимулира за придобиване на опит чрез съвместно експериментиране и разработване на бизнес проекти, които да бъдат от полза и за варненската общественост. От американска страна в проекта взимат участие бизнес - представители и 16 студенти, начело с проф. Ян Лайчис от FIU, а от българска група студенти под ръководството на проф. Коев. Проектът се изпълнява със съдействието на Община Варна и Агенция за икономическо развитие (АИР) Варна в рамките на международната програма "Побратимени градове".
Идеята за реализиране на проект "Лятна Българо-Американска школа по предприемачество, м. май 1999 г., Варна" се поражда през м. декември 1998 г. Проф. Ян Лайчис от Международния университет в гр. Маями, Флорида (FIU) и проф. Коев от Икономически университет (ИУ) Варна обсъждат възможностите за реализиране на съвместен проект, който да даде на студентите не само нови културни преживявания, но и да ги стимулира за придобиване на опит чрез съвместно експериментиране и разработване на бизнес проекти, които да бъдат от полза и за варненската общественост. От американска страна в проекта взимат участие бизнес - представители и 16 студенти, начело с проф. Ян Лайчис от FIU, а от българска група студенти под ръководството на проф. Коев. Проектът се изпълнява със съдействието на Община Варна и Агенция за икономическо развитие (АИР) Варна в рамките на международната програма "Побратимени градове".
Практика
За осъществяване на проекта след интервю са избрани 15 студента от FIU и магистри по бизнес администрация. Те са от различни националности Чили (2), Колумбия (2), Мексико (1), Италия (2), Норвегия (1), Исландия (1), САЩ (6). Българските студенти са третокурсници и четвъртокурсници в ИУ Варна. С цел постигане на пълноценно използване качествата на всички студенти, те са разделени в групи от по четири участника двама чуждестранни и двама български.
През първата седмица групите се запознават с проекта, а през втората започват интервюта с фирмите, изразили желание за участие (подбрани са 10 фирми с различни сфери на дейност). Срещите протичат открито, въпреки че при някои от фирмите се усеща неразбиране относно целта на проекта и по-конкретно относно разработването на бизнес плановете на фирмите участнички. Студентите и представителите на бизнес средите от Маями се запознават с дейността на фирмите и условията за работа в частния сектор, възможностите за експорт на български стоки за САЩ и установяване на директни международни контакти на микрониво.
Третата и четвъртата седмица са посветени на анализ на получената информация, на търсене на допълнителни данни за различните пазари и на написване на самите проекти. Студентите получават инструкции от професорите да правят конкретни препоръки, които да допринесат за подобряването на бизнеса на съответната фирма. През последната седмица студентите представят своите бизнес планове и препоръки. Всички презентации се изписват и събират в представителен документ, който да бъде показван в бъдеще на заинтересовани страни.
Проектът приключва с тържествено връчване на дипломи на участниците и копие от материалите, изработени по време на неговото реализиране, в присъствието на кмета на града и представители на ИУ Варна, АИР Варна, клуб "Отворено общество" и Международен Черноморски Клуб.
Провеждането на Лятната българо-американска школа по предприемачество е нова стъпка в развитието и обогатяването на пазарната култура на българските студенти, изразяваща се в усвояване на умения за проучване на пазара, работа в екип и предприемачески дух. Този уникален за Варна експеримент е стъпка в развитието на нови образователни форми и разширяване сътрудничеството на ИУ Варна с чужди образователни институции.
За осъществяване на проекта след интервю са избрани 15 студента от FIU и магистри по бизнес администрация. Те са от различни националности Чили (2), Колумбия (2), Мексико (1), Италия (2), Норвегия (1), Исландия (1), САЩ (6). Българските студенти са третокурсници и четвъртокурсници в ИУ Варна. С цел постигане на пълноценно използване качествата на всички студенти, те са разделени в групи от по четири участника двама чуждестранни и двама български.
През първата седмица групите се запознават с проекта, а през втората започват интервюта с фирмите, изразили желание за участие (подбрани са 10 фирми с различни сфери на дейност). Срещите протичат открито, въпреки че при някои от фирмите се усеща неразбиране относно целта на проекта и по-конкретно относно разработването на бизнес плановете на фирмите участнички. Студентите и представителите на бизнес средите от Маями се запознават с дейността на фирмите и условията за работа в частния сектор, възможностите за експорт на български стоки за САЩ и установяване на директни международни контакти на микрониво.
Третата и четвъртата седмица са посветени на анализ на получената информация, на търсене на допълнителни данни за различните пазари и на написване на самите проекти. Студентите получават инструкции от професорите да правят конкретни препоръки, които да допринесат за подобряването на бизнеса на съответната фирма. През последната седмица студентите представят своите бизнес планове и препоръки. Всички презентации се изписват и събират в представителен документ, който да бъде показван в бъдеще на заинтересовани страни.
Проектът приключва с тържествено връчване на дипломи на участниците и копие от материалите, изработени по време на неговото реализиране, в присъствието на кмета на града и представители на ИУ Варна, АИР Варна, клуб "Отворено общество" и Международен Черноморски Клуб.
Провеждането на Лятната българо-американска школа по предприемачество е нова стъпка в развитието и обогатяването на пазарната култура на българските студенти, изразяваща се в усвояване на умения за проучване на пазара, работа в екип и предприемачески дух. Този уникален за Варна експеримент е стъпка в развитието на нови образователни форми и разширяване сътрудничеството на ИУ Варна с чужди образователни институции.
Резултати
Групите студенти разработват бизнес планове и маркетингови анализи, в т. ч. SWOT-анализ и препоръки за бъдещата дейност на десетте фирми участнички. Повечето от тези фирми са частни и затова не са задължени да предоставят информация на АИР Варна за практическото приложение на бизнес плановете и SWOT-анализите.
Един от бизмесмените от САЩ установява контакти и сключва договор за експорт на продукцията на варненска фирма, производител на платове и хавлиени кърпи.
Групите студенти разработват бизнес планове и маркетингови анализи, в т. ч. SWOT-анализ и препоръки за бъдещата дейност на десетте фирми участнички. Повечето от тези фирми са частни и затова не са задължени да предоставят информация на АИР Варна за практическото приложение на бизнес плановете и SWOT-анализите.
Един от бизмесмените от САЩ установява контакти и сключва договор за експорт на продукцията на варненска фирма, производител на платове и хавлиени кърпи.
[Номинирай]
назад