Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
Каталог на услугите, извършвани от Община Добрич град
Община Добрич град
Предистория
До края на 1997 г. обслужването на граждани от страна на общинската администрация се извършва на много места и упътванията са хаотични. Нараства неудовлетвореността на гражданите от обърканата и често липсваща информация относно услугите, предоставяни от общината. През есента на 1997 г. се ражда идеята за Каталог на услугите и се отразява в съвместния план, изготвен в партньорство с Клуб "Социално развитие" по проект "Система за усъвършенстване участието на гражданите в местното самоуправление". През м. октомври 1997 г. се осъществява съвместно социологическо проучване. То обхваща 153 души, ползвали по различен повод услугите на администрацията. След анализ на гражданската (не)удовлетвореност от работата на общината и направените препоръки вече има готовност за следващата крачка изготвяне на Каталог на услугите, извършвани в Община Добрич град.
До края на 1997 г. обслужването на граждани от страна на общинската администрация се извършва на много места и упътванията са хаотични. Нараства неудовлетвореността на гражданите от обърканата и често липсваща информация относно услугите, предоставяни от общината. През есента на 1997 г. се ражда идеята за Каталог на услугите и се отразява в съвместния план, изготвен в партньорство с Клуб "Социално развитие" по проект "Система за усъвършенстване участието на гражданите в местното самоуправление". През м. октомври 1997 г. се осъществява съвместно социологическо проучване. То обхваща 153 души, ползвали по различен повод услугите на администрацията. След анализ на гражданската (не)удовлетвореност от работата на общината и направените препоръки вече има готовност за следващата крачка изготвяне на Каталог на услугите, извършвани в Община Добрич град.
Практика
Като продължение на съвместния проект с Клуб "Социално развитие", с усилията на общински специалисти от всички отдели и управления се разработва съдържанието на Каталог на общинските услуги. Утвърждава се обща схема за описание на повече от 100 услуги. Схемата е следната:
наименование на услугата;
изисквани документи;
място за извършване на услугата;
срок за изпълнение;
цена (ако се заплаща) и основание за цената;
забележка (при необходимост се дават допълнителни пояснения).
Каталогът включва няколко раздела:
1. Услуги по гражданско състояние (извършвани от отдел "Административно - правно обслужване на населението");
2. Услуги в управление "Взаимодействие със стопанските единици и общински бизнес";
3. Услуги при главен специалист "Здравеопазване";
4. Услуги в управление "Търговия и контрол по цените";
5. Услуги в управление "Приватизация, държавна и общинска собственост":
Звено "Държавни и общински имоти";
Звено "Приватизация и реституция";
6. Услуги в управление "Териториално и селищно устройство, строителство и архитектура";
7. Услуги в отдел "Жилищно настаняване".
Разработените еднотипни Каталози се предоставят за ползване в началото на 1998 г. на няколко възлови места в общината: портал, служба "Деловодство", служба "Приемна", отдел "Административно - правно обслужване на населението". Размножават се и листовки с информация за най-търсените услуги, които клиентите на Община Добрич град да могат да получат.
Каталогът се ползва с желание и от двете страни: гражданина - да поиска информация; служителя - да му я предостави. Наблюденията на общинската администрация показват, че Каталогът най-често се ползва за информация на портала на общината. Затова общината организира още една възможност за достъп на гражданите до информация поръчва се изработването на шест информационни табла, които се поставят на I, III и IV етаж в общинската сграда. В "джобовете" на таблата са информационните листи за всяка услуга. Достатъчно е гражданите да спрат и да прочетат това, което ги интересува, за да научат какви документи се изискват от тях, в какъв срок трябва да бъде изпълнена услугата, от кои служители, колко точно трябва да платят. На едно от таблата на I етаж се поставя актуална информация за работата и решенията на Общинския съвет - още една възможност за доближаване на гражданите до дейността на техните избраници от местния парламент.
Като продължение на съвместния проект с Клуб "Социално развитие", с усилията на общински специалисти от всички отдели и управления се разработва съдържанието на Каталог на общинските услуги. Утвърждава се обща схема за описание на повече от 100 услуги. Схемата е следната:
наименование на услугата;
изисквани документи;
място за извършване на услугата;
срок за изпълнение;
цена (ако се заплаща) и основание за цената;
забележка (при необходимост се дават допълнителни пояснения).
Каталогът включва няколко раздела:
1. Услуги по гражданско състояние (извършвани от отдел "Административно - правно обслужване на населението");
2. Услуги в управление "Взаимодействие със стопанските единици и общински бизнес";
3. Услуги при главен специалист "Здравеопазване";
4. Услуги в управление "Търговия и контрол по цените";
5. Услуги в управление "Приватизация, държавна и общинска собственост":
Звено "Държавни и общински имоти";
Звено "Приватизация и реституция";
6. Услуги в управление "Териториално и селищно устройство, строителство и архитектура";
7. Услуги в отдел "Жилищно настаняване".
Разработените еднотипни Каталози се предоставят за ползване в началото на 1998 г. на няколко възлови места в общината: портал, служба "Деловодство", служба "Приемна", отдел "Административно - правно обслужване на населението". Размножават се и листовки с информация за най-търсените услуги, които клиентите на Община Добрич град да могат да получат.
Каталогът се ползва с желание и от двете страни: гражданина - да поиска информация; служителя - да му я предостави. Наблюденията на общинската администрация показват, че Каталогът най-често се ползва за информация на портала на общината. Затова общината организира още една възможност за достъп на гражданите до информация поръчва се изработването на шест информационни табла, които се поставят на I, III и IV етаж в общинската сграда. В "джобовете" на таблата са информационните листи за всяка услуга. Достатъчно е гражданите да спрат и да прочетат това, което ги интересува, за да научат какви документи се изискват от тях, в какъв срок трябва да бъде изпълнена услугата, от кои служители, колко точно трябва да платят. На едно от таблата на I етаж се поставя актуална информация за работата и решенията на Общинския съвет - още една възможност за доближаване на гражданите до дейността на техните избраници от местния парламент.
Резултати
През февруари - март 1999 г. се извърша ново проучване за удоволетвореността на гражданите от административното обслужване в общината, целящо да установи доколко общината е успяла да постигне онова, което цели. Анализът на проучването показва, че информацията от таблата е ползвана от близо половината анкетирани. Все пак, две трети от анкетираните предпочитат устно информиране и консултиране. Изразява се удоволетвореност от упътванията на служителите от "Пропуск информация", които също ползват Каталога.
С цел да станат общинските услуги още по-достъпни, общината реализира девет радио-предавания (през февруари - март 1999 г.) по Общинско радио "Добрич" с открита линия, в които участват ръководители на звена от администрацията. Представянето на услугите и на общинската работа се посреща от гражданите с интерес и с активно участие.
През февруари - март 1999 г. се извърша ново проучване за удоволетвореността на гражданите от административното обслужване в общината, целящо да установи доколко общината е успяла да постигне онова, което цели. Анализът на проучването показва, че информацията от таблата е ползвана от близо половината анкетирани. Все пак, две трети от анкетираните предпочитат устно информиране и консултиране. Изразява се удоволетвореност от упътванията на служителите от "Пропуск информация", които също ползват Каталога.
С цел да станат общинските услуги още по-достъпни, общината реализира девет радио-предавания (през февруари - март 1999 г.) по Общинско радио "Добрич" с открита линия, в които участват ръководители на звена от администрацията. Представянето на услугите и на общинската работа се посреща от гражданите с интерес и с активно участие.
Иноватор: Боряна Андреева
Дата на публикация: 22 юни 1999
Номинации: 5
Боряна Андреева
началник управление "Организационно"
Добрич - 9300
Tel:058/2 42 97
Fax:058/2 72 11
http://www.dobrich.org
Дата на публикация: 22 юни 1999
Номинации: 5
Боряна Андреева
началник управление "Организационно"
Добрич - 9300
Tel:058/2 42 97
Fax:058/2 72 11
http://www.dobrich.org
[Номинирай]
назад