Кабинетът е създаден поради необходимост от цялостна психопрофилактика посредством коригиране на затруднената адаптация и социална включеност, редуциране на неприемливото обществено поведение и целенасочено стимулиране на личностната и творческа реализация на подрастващите. Целта е изграждане на конструктивни навици и умения у младите хора за самоуправление в личен и социален план.
Съобразени със съвременното движение за психосоциално обслужване, главните задачи пред кабинета се изпълняват чрез прилагане на холистичен консултативен подход, основан на тезата, че човекът е повлиян от социалната среда и от своя страна й влияе, а преодоляването на традиционните възгледи за "проблемните деца" става възможно чрез практическо прилагане на психологията на общността, на семейството, на средата и способностите.
До този момент кабинетът работи в следните области на реализация:
- Осигурява комплексно психосоциално подпомагане, с възможности за индивидуална работа с деца, родители и учители. В практиката на кабинета е заложено както психологическото консултиране, така и специализираната експертна подкрепа във възможните области на затруднената детска адаптация. При необходимост от пряко ориентирана юридическа, медицинска, социална или педагогическа подкрепа кабинетът осигурява екип от експерти в съответните области.
- Работи се в пряка връзка с училищата, където основно се изследват потребностите на подрастващите, от друга страна близостта до децата като общност позволява да бъдат заложени в отговор поредица от инициативи на място в учебните заведения. По данни от анкетно проучване сред училищата в гр. Козлодуй подрастващите, на първо място, имат необходимост от разбиране, подкрепа и сътрудничество, а извън семейството училището е централно място, където преминава техният социален живот. Поради това важно е близкото сътрудничество с педагогическите съветници, благодарение на което се поддържа жива и се развива реалната връзка с подрастващите.
- Алтернатива за подобряване на детския психо-социален статус са и творческите подходи в групите на Общински детски комплекс, с който Консултативният кабинет осъществява редица съвместни практики. В много случаи деца с проблеми в адаптацията, пренасочени към групите на комплекса, успяват да подобрят начина си за справяне с проблемите, добиват нова представа за себе си и обогатяват собствените си възможности.
- Сътрудничеството с Детска педагогическа стая и дирекция Социално подпомагане е с определящо за правилната намеса при дезадаптивното поведение, която намеса колкото по-навреме се случва, толкова са по-успешни решенията на проблемните случаи.
- Като съществен фактор в полезната практика на кабинета се отчита и медийното отразяване на работата му.
[Номинирай]
назад