Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
Предистория
През 1999 г. и 2000 г. Международната агенция на Асоциацията на холандските общини (VNG International), с подкрепата на Холандското министерство на външните работи, Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), Фондация за реформа в местното самоуправление (ФРМС) и Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) изготвят програма Подкрепа за засилване на реформите в местното самоуправление в България . Основната цел е да се подобри възможността на местните и регионални власти да използват своите права в областта на общинската политика на развитие и процеса на регионално развитие. За пилотни проекти в рамките на програмата са избрани Община Враца и Община Монтана.
Пилотният проект на Община Враца за изготвяне и осъществяване на общински план за развитие в областта на поддръжката и ремонта на общинските пътища е тясно свързан с един от трите под-проекта в рамките на тази програма: Стратегия за създаване и прилагане на общинските планове за развитие като основна част от националното и регионално развитие в България . На практика тази стратегия показва значимостта и общия подход на общинските планове за развитие от гледна точка както на теорията, така и на практиката.
През 1999 г. и 2000 г. Международната агенция на Асоциацията на холандските общини (VNG International), с подкрепата на Холандското министерство на външните работи, Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), Фондация за реформа в местното самоуправление (ФРМС) и Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) изготвят програма Подкрепа за засилване на реформите в местното самоуправление в България . Основната цел е да се подобри възможността на местните и регионални власти да използват своите права в областта на общинската политика на развитие и процеса на регионално развитие. За пилотни проекти в рамките на програмата са избрани Община Враца и Община Монтана.
Пилотният проект на Община Враца за изготвяне и осъществяване на общински план за развитие в областта на поддръжката и ремонта на общинските пътища е тясно свързан с един от трите под-проекта в рамките на тази програма: Стратегия за създаване и прилагане на общинските планове за развитие като основна част от националното и регионално развитие в България . На практика тази стратегия показва значимостта и общия подход на общинските планове за развитие от гледна точка както на теорията, така и на практиката.
Практика
Подготовката и осъществяването на проекта започва през февруари и завършва през декември 2001 г., като оценка ще бъде направена около една година след края му. Проектът има шест взаимосвързани цели:
- Да разработи Общински план за развитие (ОПР) относно поддръжката и ремонта на общинската пътна мрежа, който да се превърне в успешен пример и практическо ръководство за изготвяне и изпълнение на Общинските планове за развитие на всички 263 общини в България.
- Да представи ключовите финансови и инвестиционни аспекти, за да могат да бъдат изчислени реалните разходи за поддръжката и ремонта на общинската пътна мрежа.
- Да осигури материал за дискусиите на местно, регионално и национално ниво на тема: Как да разрешим въпроса с недостига на пари за подходящ ремонт и поддръжка на общинската пътна мрежа в близко бъдеще?
- Да повиши участието на властите на местно, регионално и национално ниво, гражданските организации, институциите и всички заинтересовани страни в този важен пилотен проект и да създаде работеща система и солидна финансова база за бъдещата поддръжка и контрол на общинските пътища в България.
- Да осъществи по-рационална употреба на наличните материали, персонал и оборудване на частните пътно-строителни компании, за да се реализира по-голям капацитет за ремонт и поддръжка на пътищата на общинско ниво.
- Да създаде нови работни места в областта на ремонта и поддръжката на общинските пътища.
Осъществяването на тези шест цели е дело на екип от международни и местни експерти със съдействието на зам.-кмета и специално създадена работна група в Община Враца. По време на множество конструктивни срещи и дискусии с ангажираните институции на местно, регионално (Враца) и национално ниво (МРРБ и Изпълнителна агенция Пътища ), НСОРБ, ФРМС и заинтересовани граждани, институции и фирми са проучени идеите и възможностите в тази област.
Общинският план за развитие в областта на поддръжката и ремонта на общинската пътна мрежа в Община Враца съдържа общи характеристики на Област Враца и Община Враца; законова рамка и настоящо финансово положение на общинските пътища; компютърен модел за определяне на приоритетите; дългосрочна визия относно ремонта и поддръжката на общинските пътища за период от 15 години; План за действие за период от 6 години; финансови и инвестиционни аспекти; заключения и препоръки.
Процесът и процедурата по подготвяне и осъществяване на ОПР и неговото съдържание, включително опитът, получен в процеса на работа, са събрани и разработени в специално ръководство за всички 263 общини в Република България, издадено и разпространено от ФРМС. Ръководството е придружено от компакт-диск Система за определяне на приоритетите в областта на поддръжката и ремонта на общинската пътна мрежа (Текстовете на ръководството и компакт диска можете да намерите в Библиотека ЛОГИН на Интернет-страницата на ФРМС). Това ръководство ще бъде пример при изготвяне и осъществяване на ОПР за ремонта, контрола и поддръжката на общинските пътища в цялата страна. Примерният Общински план за развитие е изцяло съобразен с изискванията на законодателството в България, както и с очакваното развитие и необходимите промени в ремонта и финансовите аспекти за период от около шест години (2002 - 2008 г.).
Подготовката и осъществяването на проекта започва през февруари и завършва през декември 2001 г., като оценка ще бъде направена около една година след края му. Проектът има шест взаимосвързани цели:
- Да разработи Общински план за развитие (ОПР) относно поддръжката и ремонта на общинската пътна мрежа, който да се превърне в успешен пример и практическо ръководство за изготвяне и изпълнение на Общинските планове за развитие на всички 263 общини в България.
- Да представи ключовите финансови и инвестиционни аспекти, за да могат да бъдат изчислени реалните разходи за поддръжката и ремонта на общинската пътна мрежа.
- Да осигури материал за дискусиите на местно, регионално и национално ниво на тема: Как да разрешим въпроса с недостига на пари за подходящ ремонт и поддръжка на общинската пътна мрежа в близко бъдеще?
- Да повиши участието на властите на местно, регионално и национално ниво, гражданските организации, институциите и всички заинтересовани страни в този важен пилотен проект и да създаде работеща система и солидна финансова база за бъдещата поддръжка и контрол на общинските пътища в България.
- Да осъществи по-рационална употреба на наличните материали, персонал и оборудване на частните пътно-строителни компании, за да се реализира по-голям капацитет за ремонт и поддръжка на пътищата на общинско ниво.
- Да създаде нови работни места в областта на ремонта и поддръжката на общинските пътища.
Осъществяването на тези шест цели е дело на екип от международни и местни експерти със съдействието на зам.-кмета и специално създадена работна група в Община Враца. По време на множество конструктивни срещи и дискусии с ангажираните институции на местно, регионално (Враца) и национално ниво (МРРБ и Изпълнителна агенция Пътища ), НСОРБ, ФРМС и заинтересовани граждани, институции и фирми са проучени идеите и възможностите в тази област.
Общинският план за развитие в областта на поддръжката и ремонта на общинската пътна мрежа в Община Враца съдържа общи характеристики на Област Враца и Община Враца; законова рамка и настоящо финансово положение на общинските пътища; компютърен модел за определяне на приоритетите; дългосрочна визия относно ремонта и поддръжката на общинските пътища за период от 15 години; План за действие за период от 6 години; финансови и инвестиционни аспекти; заключения и препоръки.
Процесът и процедурата по подготвяне и осъществяване на ОПР и неговото съдържание, включително опитът, получен в процеса на работа, са събрани и разработени в специално ръководство за всички 263 общини в Република България, издадено и разпространено от ФРМС. Ръководството е придружено от компакт-диск Система за определяне на приоритетите в областта на поддръжката и ремонта на общинската пътна мрежа (Текстовете на ръководството и компакт диска можете да намерите в Библиотека ЛОГИН на Интернет-страницата на ФРМС). Това ръководство ще бъде пример при изготвяне и осъществяване на ОПР за ремонта, контрола и поддръжката на общинските пътища в цялата страна. Примерният Общински план за развитие е изцяло съобразен с изискванията на законодателството в България, както и с очакваното развитие и необходимите промени в ремонта и финансовите аспекти за период от около шест години (2002 - 2008 г.).
Резултати
Представянето на резултатите и опита на Община Враца във всички общини в България през следващите години постепенно ще издигне нивото на ремонта и поддръжката на общинските пътища и градските улици до ниво, сравнимо с нивото на Европейския съюз. Той осигурява на общинските съветници необходимата информация при упражняването на правото им да одобряват годишния бюджет и действия. Всяка точка в Плана за действие се дискутира и одобрява от ОбС, като се вземат предвид специфичните условия (налични финанси, безработица и т. н.) и избраните приоритети, разрешения и т. н. относно съответната дейност или проект. За всяка година се предвижда отчет, който дава на ОбС възможността да оцени резултатите от последната година и да одобри приоритетите за следващата, като се съобрази с наличните финансови ресурси.
Представянето на резултатите и опита на Община Враца във всички общини в България през следващите години постепенно ще издигне нивото на ремонта и поддръжката на общинските пътища и градските улици до ниво, сравнимо с нивото на Европейския съюз. Той осигурява на общинските съветници необходимата информация при упражняването на правото им да одобряват годишния бюджет и действия. Всяка точка в Плана за действие се дискутира и одобрява от ОбС, като се вземат предвид специфичните условия (налични финанси, безработица и т. н.) и избраните приоритети, разрешения и т. н. относно съответната дейност или проект. За всяка година се предвижда отчет, който дава на ОбС възможността да оцени резултатите от последната година и да одобри приоритетите за следващата, като се съобрази с наличните финансови ресурси.
[Номинирай]
назад