Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
Здраве за всеки - информационно-консултантска кампания в областта на здравната реформа
Фондация Свети Врач
Предистория
Структурната реформа в здравеопазването е от стратегическо значение за цялата страна. Честите промени в нормативната уредба и нейното поетапно прилагане, както и обърканата или дори липсваща информация водят до неудовлетвореност на гражданите. Местните власти работят в определени граници, наложени им от ограничените средства и човешки ресурс. Като сериозен проблем се оформя липсата на съгласуваност и ефективен диалог между институциите, имащи пряко отношение към структурната реформа. Информирането на населението относно здравноосигурителната система и решаването на конкретни проблеми на гражданите се превръщат в необходимост от регионален мащаб.
Структурната реформа в здравеопазването е от стратегическо значение за цялата страна. Честите промени в нормативната уредба и нейното поетапно прилагане, както и обърканата или дори липсваща информация водят до неудовлетвореност на гражданите. Местните власти работят в определени граници, наложени им от ограничените средства и човешки ресурс. Като сериозен проблем се оформя липсата на съгласуваност и ефективен диалог между институциите, имащи пряко отношение към структурната реформа. Информирането на населението относно здравноосигурителната система и решаването на конкретни проблеми на гражданите се превръщат в необходимост от регионален мащаб.
Практика
Фондация Свети Врач осъществява проект Здраве за всеки под формата на информационно-консултантска кампания в областта на здравната реформа и включването на гражданите в здравноосигурителната система. Основните цели на проекта са:
- Достигане високо ниво на информираност на населението на гр. Пловдив относно здравната реформа и здравното осигуряване;
- Намаляване дистанцията между местната власт и населението;
- Решаване на конкретни казуси от здравното осигуряване. Екипът на фондацията конкретизира и класифицира ключовите проблеми на населението, адаптира информацията по темата и планира дейностите. Етапите на работа са следните:
1. Създаване на информационно-консултантски бюра Благодарение на съдействието на Община Пловдив - отдел Здравеопазване и на медицинските управители, които подкрепят идеята, са сформирани консултантски бюра в 5 от поликлиниките на града. Гражданите на място получават компетентна информация относно здравното осигуряване, поставят свои въпроси, получават съдействие в административните процедури за регистрация в здравноосигурителната система и попълване на нужните документи. Консултациите са безплатни. Чрез тези бюра се осъществява и обратна връзка с държавните институции - въпросите, които търсят решение и уточнение се поставят пред специалистите от НЗОК и НОИ и пред местните власти, които имат отношение към здравеопазването.
2. Организиране и разработване на гореща телефонна линия
В улеснение на гражданите се създава горещ телефон , където непосредствено се получават консултации по здравното осигуряване. По този начин се събират и систематизират въпроси и проблеми, нерешими на съответния етап, които се представят на Община Пловдив и ЗОК, а, от друга страна, гражданите се насочват към съответните институции и получават най-актуалната за момента информация.
3. Създаване и разпространение на брошури по актуални проблеми
Стартира първият цикъл тематични брошури, касаещи определени групи здравноосигурени лица. Разясняват се въпроси, свързани с регистрацията за здравно осигуряване и набавяне на необходимите документи, отлагането на реформата и правата на гражданите. При всяка промяна в законодателството фондацията има готовност да допълни адекватно печатните материали. Всички брошури предварително се съгласуват със специалистите от НОИ и ЗОК - гр. Пловдив.
4. Лобиране пред държавните институции и решаване на ключови проблеми
Поддържат се тесни връзки с институциите и местните власти в услуга на населението на града. Предвижда се провеждането на кръгла маса с участието на граждани и НПО, където да се поставят и дискутират най-актуални проблеми и неясноти при провеждането на реформата в здравното осигуряване.
5. Ангажиране на медиите при отразяване на реформата
Публикуването на информация в пловдивския печат спомага за популяризирането на здравната реформа и дейността на Фондацията. Консултантите имат готовност чрез участие на живо в най-гледаната местна кабелна телевизия Евроком и с директна телефонна връзка да информират обществеността за развитието и нормативната уредба на реформата.
Изготвени и разпространени са 5 вида тематични брошури с тираж по 1000 бр., които са достигнали до 4000 домакинства в града. Съществува реална възможност Здраве за всички да се превърне в устойчива практика, приложима и в други региони на страната.
Фондация Свети Врач осъществява проект Здраве за всеки под формата на информационно-консултантска кампания в областта на здравната реформа и включването на гражданите в здравноосигурителната система. Основните цели на проекта са:
- Достигане високо ниво на информираност на населението на гр. Пловдив относно здравната реформа и здравното осигуряване;
- Намаляване дистанцията между местната власт и населението;
- Решаване на конкретни казуси от здравното осигуряване. Екипът на фондацията конкретизира и класифицира ключовите проблеми на населението, адаптира информацията по темата и планира дейностите. Етапите на работа са следните:
1. Създаване на информационно-консултантски бюра Благодарение на съдействието на Община Пловдив - отдел Здравеопазване и на медицинските управители, които подкрепят идеята, са сформирани консултантски бюра в 5 от поликлиниките на града. Гражданите на място получават компетентна информация относно здравното осигуряване, поставят свои въпроси, получават съдействие в административните процедури за регистрация в здравноосигурителната система и попълване на нужните документи. Консултациите са безплатни. Чрез тези бюра се осъществява и обратна връзка с държавните институции - въпросите, които търсят решение и уточнение се поставят пред специалистите от НЗОК и НОИ и пред местните власти, които имат отношение към здравеопазването.
2. Организиране и разработване на гореща телефонна линия
В улеснение на гражданите се създава горещ телефон , където непосредствено се получават консултации по здравното осигуряване. По този начин се събират и систематизират въпроси и проблеми, нерешими на съответния етап, които се представят на Община Пловдив и ЗОК, а, от друга страна, гражданите се насочват към съответните институции и получават най-актуалната за момента информация.
3. Създаване и разпространение на брошури по актуални проблеми
Стартира първият цикъл тематични брошури, касаещи определени групи здравноосигурени лица. Разясняват се въпроси, свързани с регистрацията за здравно осигуряване и набавяне на необходимите документи, отлагането на реформата и правата на гражданите. При всяка промяна в законодателството фондацията има готовност да допълни адекватно печатните материали. Всички брошури предварително се съгласуват със специалистите от НОИ и ЗОК - гр. Пловдив.
4. Лобиране пред държавните институции и решаване на ключови проблеми
Поддържат се тесни връзки с институциите и местните власти в услуга на населението на града. Предвижда се провеждането на кръгла маса с участието на граждани и НПО, където да се поставят и дискутират най-актуални проблеми и неясноти при провеждането на реформата в здравното осигуряване.
5. Ангажиране на медиите при отразяване на реформата
Публикуването на информация в пловдивския печат спомага за популяризирането на здравната реформа и дейността на Фондацията. Консултантите имат готовност чрез участие на живо в най-гледаната местна кабелна телевизия Евроком и с директна телефонна връзка да информират обществеността за развитието и нормативната уредба на реформата.
Изготвени и разпространени са 5 вида тематични брошури с тираж по 1000 бр., които са достигнали до 4000 домакинства в града. Съществува реална възможност Здраве за всички да се превърне в устойчива практика, приложима и в други региони на страната.
Резултати
Само за три месеца от стартирането на кампанията, Фондация Свети Врач - Пловдив чрез консултации на място в 5 поликлиники и горещ телефон , допринася за повишаване на информираността на населението в гр. Пловдив относно реформата в здравеопазването. Създава се ефективен диалог както между самите институции, така и между местните власти и гражданите. Има реални нагласи за общност и съпричастност сред гражданите при реализирането на здравната реформа. Ангажирани са медиите за популяризиране на тази дейност и включване в диалог на цялата общественост относно своевременното регистриране на всеки гражданин в здравноосигурителната система.
Само за три месеца от стартирането на кампанията, Фондация Свети Врач - Пловдив чрез консултации на място в 5 поликлиники и горещ телефон , допринася за повишаване на информираността на населението в гр. Пловдив относно реформата в здравеопазването. Създава се ефективен диалог както между самите институции, така и между местните власти и гражданите. Има реални нагласи за общност и съпричастност сред гражданите при реализирането на здравната реформа. Ангажирани са медиите за популяризиране на тази дейност и включване в диалог на цялата общественост относно своевременното регистриране на всеки гражданин в здравноосигурителната система.
[Номинирай]
назад