Необходимостта от развиване на дейностите, включени в проекта "Заедно можем", стои пред обществеността на Годеч от няколко години. Динамичните процеси, протичащи в обществения и икономически живот на общината, засягат най-уязвимите - децата. Забелязва се загуба на интерес към училището, деформация в ценностите и липса на мотивация, а допълнителните бариери пред децата в неравностойно положение задълбочават изолацията им.
Читалищното настоятелство, състоящо се от специалисти, работещи в сферата на образованието, следи с тревога тези процеси и стига до идеята за необходимостта от ангажиране на институциите в създаване на интеграционен механизъм, които да намали отчуждението на тези деца, да ги приобщи към средата и да им създаде интерес за бъдещо развитие. Специалистите нужни за проекта са налице, има я безусловната подкрепа на Община Годеч, учебните заведения и другите институции в града и след получаване на финансово одобрение от Програма "Подобряване на социалната среда" на ФРМС с финансовата подкрепа на Фондация "Чарлз Стюарт Мот" проектът стартира от 1 октомври 2003 г.
І. Подготвителен етап:
Подготвителният етап включва ремонт и оборудване на Консултативен кабинет и Репетиционна зала. Консултативният кабинет е основно ремонтиран. Със средства от проекта са закупени мебели, а отоплителен уред, консумативи за ремонта и заплащане на специалистите са осигурени от бюджета на читалището. В деня на откриването преподавателите са изненадани приятно от вида на работната си стая, придобила необходимия уют за специализираната работа с деца.
Обновяването на Репетиционната зала включва поставянето на огледала и станки, освежителни ремонтни работи и оборудване с отоплителен уред. Обновената репетиционна зала допринася с вида си за повишаване на интереса към танцовите занимания.
ІІ. Изпълнение на дейностите:
А. Работа на Консултативния кабинет
Работата на консултативния кабинет като всяка нова дейност е посрещната скептично от обществеността в града. Със съдействието от директорите на учебните заведения на родителите е разяснен смисълът от целенасочена индивидуална или групова с децата им. Преодолявайки първоначалното недоверие родителите постепенно се убеждават, че логопедичната, психологическата и специализираната педагогическа помощ, която могат да получават безвъзмездно, е от голяма полза.
За осеммесечната работа кабинетът е посетен от около тридесет деца, а с половината от тях се осъществява системна работа за целия период на проекта. На родителите са дадени насоки за индивидуална работа с детето в дома, за укрепване на социалните умения и способностите му за интегриране в средата. Разяснен е смисълът на Националния план за интегриране на деца със специални образователни потребности в системата на Народната просвета.
Логопедичните занимания протичат с голяма интензивност и дори не могат да се вместят в капацитета на работните срещи за седмицата. Повишеният интерес към отстраняване на говорните дефекти сред децата е изцяло заслуга на добрите резултати от дейността на логопеда. Работата на дефектолога с децата със специални образователни потребности помага значително за напредъка им в училище и преодоляване липсата на учител за индивидуални занимания. Психологическата помощ включва както практическа работа за усъвършенстване на познавателните психични процеси, така и психологическо подпомагане за справяне с моралните и поведенчески проблеми на децата. Веднъж на две седмици екипът от специалисти и ръководството провеждат открита среща - дискусия по актуални проблеми на работата с деца с увреждания.
В. Танцов състав
След предварителни разговори с децата с увреждания е формирана група от желаещи и след подбор е утвърден списък на децата, които ще посещават заниманията. Децата с голям интерес идват на репетициите и това, съчетано с високия професионализъм на хореографа, допринася за чудесните резултати. Разучени са три танца и пет хора. Децата имат облекла и с нетърпение очакват изявите пред публика: коледно тържество, концерти, фестивал. За участие в състава проявяват интерес още деца, привлечени от модерната репетиционна зала, красотата на танца и публичните изяви, но за момента капацитетът на проекта не го позволява.
В. Клуб "Сръчни ръце"
Още със старта на проекта е изготвен списък на децата, желаещи и можещи да се включат в творческата група на кръжока. След набелязване на дейностите са закупени необходимите материали. След това всичко е оставено на въображението и сръчните ръце на участниците. За период от 8 месеца децата с увреждания дават воля на творческата си енергия и изработват изделия с изключителен колорит и самобитност. Периодично в сградата на Читалището техните произведения са излагани пред погледа на посетителите. Текстилни пана, колажи, празнични украси, мартеници и рисунки върху стъкло и керемиди само бегло могат да дадат представа за потенциала на децата с увреждания.
Г. Център за компютърни знания
Групите за компютърни занимания са формирани от деца в неравностойно положение и умствена изостаналост. Децата завършват обучението със самочувствие, че не отстъпват по нищо на връстниците си при използване на информационните технологии. Придобитите от тях умения за работа с офис пакета на Майкрософт и в Интернет-среда отваря пред тях хоризонти за бъдеща професионална реализация. Групите завършват успешно обучението с много висока оценка от учителя си за положените усилия и постигнати резултати.
Читалището и общината разполагат с модерна репетиционна зала и чудесно оборудван кабинет за индивидуална и групова работа с деца.
Настъпва промяна в нагласите и толерантността на обществото по отношение способностите на децата с увреждания.
Променя се позицията на родителите на деца с увреждания по отношение на тяхната интеграция в обществото; разкрити са нови възможности и подходи.
Доказва се ролята на танцовото и приложното изкуство за преодоляване на различията между децата.
Поставя се начало на партньорство между институциите за дискутиране и справяне с проблемите при работата с деца с увреждания.
Повишават се техническите умения на голяма група деца при работата им с информационните технологии.
Популяризира се името на Народно читалище "Никола Йонков Вапцаров" и град Годеч с проведените изложби на изделия и изготвената брошура.
Популяризира се ролята на логопедичната и психологическата помощ при работа с деца с увреждания.
Повишава се самочувствието и адаптивността на голяма група деца, изолирана по една или друга причина от активния живот в града до момента.
За повече информация:
Велин Иванов,
Председател на НЧ "Н. Й. Вапцаров"
ул. "Н. Й. Вапцаров" 10
Годеч 2240
тел.: (0729) 23 68, 0887 302708
факс: (0729) 35 03
Борис Станков,
Секретар на Община Годеч
пл. Свобода 1
Годеч 2240
тел.: (0729) 34 72
факс: (0729) 35 03
[Номинирай]
назад