Наблюденията върху общуването на лицата в неравностойно положение (безработни, инвалиди, пенсионери, социално слаби) с различните общински служби показват струпване на хора и невъзможност да бъдат обслужени бързо в отделните канцеларии. Проучването доказва, че е крайно належащо да се намери начин, който да улесни достъпа на хората до общинските услуги. Читалището като гражданско сдружение има опит в работата с групи и може най-ефективно да се превърне в посредник на това общуване. Екипът на читалището решава, че трябва да търси начин да подаде ръка на тези хора и разработва проект, който да усъвършенства модела на взаимодействие между гражданите и местните институции. Проектът се осъществява в рамките на Програма "Подобряване на социална среда" на ФРМС, с финансовата подкрепа на Фондация "Чарлз Стюарт Мот".
Извършен е ремонт и освежаване на помещението, където ще се извършват услугите. Закупено е необходимото оборудване (копирна машина и компютърна система), поставени са рекламни табели, отпечатани са информационни материали, включен е кабелен Интернет. Хората от екипа на проекта са обучени по отношение изискванията на различните общински институции, а координаторът и сътрудникът получават начална компютърна грамотност.
На 1 декември 2003 г. Центърът е официално открит с водосвет и коктейл. Презентации за целите и дейностите по проекта са направени във всички села на общината, както и в Клуба на инвалида в Кресна. Излъчват се постоянно обяви по местната кабелна телевизия и радиовъзела, раздават се специално отпечатаните брошури за услугите в Центъра. За разпространяване на информация за Центъра помагат и партньорите по проекта - Община Кресна, Общинска служба "Социално подпомагане", Бюрото по труда, Общинска служба "Земеделие и гори", Пощенска станция, Интеройл ООД. Те с готовност насочват гражданите да ползват услугите на Центъра.
По проекта се оформят две основни групи дейности: извършване на административни, консултантски и информационни услуги; и дейности в рамките на учредения Клуб "Приемственост". По първата сфера хората получават качествени безплатни услуги (попълване на различни формуляри - молби, декларации; писане на жалби, застъпничество пред общинските служби; копиране; печатане; правни консултации от юрист; информация от Интернет; информация за изискванията и промените на различни нормативни документи, касаещи работата на общинските служби с населението. Такива услуги досега никой не е предлагал на жителите на Община Кресна.
По втората основна дейност е поставено началото на приемственост в традициите от региона. Жените от фолклорните групи към читалището учат деца да изпълняват автентични песни, предават им уменията си в приготвянето на коледни пити, украсяването на великденски яйца, изработването на мартеници, учат ги да плетат на една и две куки. Членовете на Клуба участват в концерти по различни поводи. Поставено е началото и на организиране на изложби и конкурси с изделията, приготвени и изработени в Клуба.
Изграден е нов модел на общуване между гражданите и местната власт. Читалището се превръща в посредник на това общуване. Чрез улеснения достъп до административни, консултантски и информационни услуги се подобр ява социалната среда. Повиш ава се самочувствието и увереността на хората в неравностойно положение.
Към основните си дейности читалището прибавя още една, непозната в досегашната му практика. Чрез Клуб "Приемственост" се създава нова форма на общуване между пенсионери и деца.
Повишава се професионалната квалификация на екипа. От извършените услуги на активното население Центърът получава финансови приходи. Закупената техника и създадената партньорска мрежа осигуряват устойчивост на резултатите.
[Номинирай]
назад