Колко са образите на хора в инвалидни колички, на представители на различни етнически групи или субкултурни общности, които присъстват на страниците на българските учебници? Проблемът за методите на възпитание в ценностите на толерантност към различието е предмет на повишено обществено внимание през последните години. Въпреки това, дори и бегло разлистване на българските буквари и читанки показва, че първата среща на децата ни с официално „нормалното” в света изключва различните. Необходимостта от настоящия проект е продиктувана от отсъствието на систематична насоченост към началния етап на образование като решаващ за усвояване на толерантно отношение към различните в обществото.
Проектът е фокусиран върху визуалното и текстово съдържание на българските читанки и учебници, за да провокира смислена обществена дискусия върху това:
защо татковците не гушкат децата си; защо „нормалните” хора не са в инвалидни колички и не са чужденци; защо отличниците носят очила; защото момчетата не (бива да) плачат, а момичетата не (бива да) си играят с колички…
Дейност 1: Скрийнинг за толерантност и човешки права
Провеждане на интердисциплинарно изследване на визуалното и текстовото съдържание :
1. Типологичен анализ на учебното съдържание (текст и илюстрации) в България – водещи социални стереотипи и ценности в образователния процес в контекста на социалните политики и приоритети на ЕС
2. Анализ на европейските практики по посока възпитанието в демократични ценности и толерантност през визуалното и текстовото съдържание в началния образователен етап (Финландия, Норвегия, Чехия и др.)
3. Семиотичен анализ на визуалното съдържание на учебниците и помагалата от изследваните страна в сравнителна перспектива
Дейност 2: Гласовете на немите
Делиберативни срещи с участието на хора с увреждания, деца, родители, учители и др.
- 3 бр. делиберативни срещи с ученици от начален етап относно тяхното собствено възприятие на визуалните и текстовите послания за социалното “нормално” и “различно” в учебниците
- 3 бр. делиберативни дискусии с възрастни представители на уязвими социални групи, родители на деца от уязвими социални групи, вземащи решения, НПО
- 20 бр. дълбочинни интервюта с учители и директори, които работят в „смесени” училища, имат деца със СОП и физически увреждания, както и с експерти от НПО, вкл. в сферата на неформалното образование
Дейност 3: Енергия за промяна
Акумулиране на гражданска подкрепа за застъпничество
- 2 бр. кръгли маси с участието на представители на целевите групи и всички останали заинтересовани страни (вземащите решения, НПО, медии, учители, хора от уязвимите групи)
- онлайн кампания за ангажиране на общественото внимание през генериране на общност в социални мрежи
Дейност 4: Публични политики за толерантност и човешки права
Обобщителен доклад, синтезиращ:
- перспективите, резултатите и изводите от анализите по Д1;
- акумулираното развитие и детайлизиране на проблемите по училищното възпитание в толерантност и мултикултурна ценностна ориентация по Д2 и Д3;
- оформяне на policy paper с препоръки и аргументация за реформи в образователните политики и държавните образователни изисквания за учебното съдържание в начален курс.
В проекта взеха пряко участие 30 ученици, 20 учители, 10 експерти по образование от гражданския сектор и академичните среди и 10 вземащи решения.
Проектът повиши публичното внимание и инициира конструктивен диалог с вземащите решения и заинтересованите страни за нуждата от провеждане на реформи в държавните образователни изисквания и законодателството.
Проектът представи обосновани и аргументирани препоръки за промяна на единните държавни изисквания по посока на повече толерантност в образованието.
https://toleranteducationbg.wordpress.com/
[Номинирай]
назад