Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория

Проблемът с насилието сред деца е сложен, но по него може да се работи. Основен елемент от един работещ подход е да се говори за насилието със самите деца – открито, честно, лично. Израстването на личността е процес, в който от върховна важност е мисленето за себе си, самопознанието, съпреживяването и сравняването с Другия, осмислянето на собствения опит и действия с тяхната мотивация и отговорност. Най-добрият начин за постигане на тази рефлексия е груповият процес на обсъждане и съпреживяване в условия на доверие и приемане. Има дефицит на такова говорене в средата на израстване на днешните децата. А голяма част от тяхното общуване и придобиване на социален опит вече се реализира във и чрез Интернет. Затова провеждането на цикъл от дискусионни семинари за учениците на тема “Насилието – виртуалност и реалност” ще насочи вниманието както към безопасното поведение и рисковете в Интернет, така и към тънката граница при преминаване от виртуално към реално насилие.

До момента в България са провеждани различни инициативи за справяне с проблема за насилието. Вече две години функционира Горещата линия за незаконно и вредно съдържание в Интернет – http://web112.net . Екипът на проекта използва пряко опита на Горещата линия, за да преодолее основния недостатък на досега провежданите кампании – факта, че те не работят за личностното израстване на ученика и развитието на социална компетентност.

Ключов елемент от подхода на проекта е използването на възможността, която предоставят т. нар. свободни часове. Към момента те са една нежелана, но естествена особеност на организацията на учителската заетост. В случай на непланирано отсъствие на учител, училищното ръководство се опитва да намери заместващ преподавател по съответния предмет. В добрия случай свободният час се поема от друг учител, който обаче не е запознат с индивидуалните особености на учениците, с досегашния подход в преподаването и в крайна сметка това води до ниска ефективност. В по-лошия случай часът остава незает от учебна дейност и по този начин се повишава рискът учениците да запълнят времето си с безполезни, а в много случаи - вредни занимания като консумиране на алкохол, например. Вместо неефективни или празни часове проектът осигурява запълването им с обучителна дейност със собствена ценност за ученика; като ги превръща в действително "свободни часове" – за свободна, ориентирана към индивидуалната личност групова работа. За тази цел беше осигурена необходимата подкрепа и съдействието на училищното ръководство на 11 училища доброволци в София и на Столична община в лицето на зем.кмета Йорданка Фандъкова.

Ключова част от проекта беше създаването на система от процедури във и извън училището за координиране на провеждането на този семинарен курс, включително електронна система и портал за текущо координиране на заявките за дискусии и проследяване на прогреса на всеки клас. През системата, базирана на портала www.teacher.bg с подкрепата на Майкрософт, координаторите от училищата подават онлайн заявки за предстоящи свободни часове. Обучените и регистрирани в системата обучители получават известие по електронна поща и SMS (засега само абонатите на Мобилтел), влизат в сайта и поемат заявката, която после изпълняват и публикуват отчет за начина на протичане на занятието онлайн. Това позволява следващият обучител, който попадна в същия клас, да има предварителна информация не само кой поред урок предстои, а какви са особеностите на класа и как са протекли досегашните занятия.

Създаването на електронна система за координиране на провеждането на занятията дава възможност за организиране на разнообразни извънкласни дейности и сътрудничество между училищата и в бъдеще. Използването на свободните часове за неформално обучение дава нови възможности на училищните ръководства в претоварения учебен график, като същевременно премахва практиката на неглижиране на децата.

Практика

Какво свършихме досега?

-         Създадохме екип от експерти за разработка на темите и подготовка и супервизия на обучители за курса “Виртуално и реално насилие – превенция чрез интерактивно обучение в училища”.

-         Разработихме съдържанието и методологията на интерактивното обучение за ученици от основни и средни училища – 25 теми за ученици между 11 и 14 години и за ученици между 15 и 18 години.

-         Създадохме Интернет-базирана платформа и уебстраница на проекта за координиране на процедурите и задълженията на всички включени страни. Порталът съдържа програмата на курса, дизайн на всяка тема, диспечерски механизъм за заявки, координиране и супервизия на водещите.

-         Тествахме обучителната методика в 3 училища в София с подкрепата на Столична община – всички модули с участието на 890 деца. Бяха преработени част от модулите в съответствие с резултатите от тестването.

-         Създадохме и обучихме две групи по 20 преподаватели за курса

-         Обучихме координатори в участващите училища за ползване на платформата

-         Започнахме редовно водене на курса в 11 училища доброволци в София – вече са поети над 600 свободни часа

-         Извършихме входно проучване на нуждите и нагласите на децата (500 респондента) относно рисковете на виртуалното пространство

-         Публикувахме методическото пособие, което беше официално одобрено от МОН за ползване в училищната мрежа

Резултати

Продължението

По искане на Фондация Оук, която номинира проекта за най-добър социален проект на 2008 г. пред холандската фондация „Лале”, беше изготвен и подаден следващ проект за крок от 3 години, който да надгради и разшири досегашната дейност. Основната цел и идея на продължението е курсът да премине под управлението на отделните общини, които желаят да го въведат в своите училища. Ще бъде издаден втори том на наръчника с още 25 теми, доразвиващи курса.

Технология на новия проект:

1.       Общината заявява интерес да въведе курса в своите училища

2.       Асоциация „Родители” се наема да интервюира и подбере подходящи обучители от заявили желание доброволци

3.       Асоциация „Родители” провежда обучение на доброволците обучители и на координатори в съответните училища, които ще подават заявките за свободни часове

4.       Онлайн-платформата се доразвива, за да включи съответните училища, обучители и координатори

5.       Асоциация „Родители” обучава определени от общината координатори, които поемат координирането на протичането на курса в училищата на територията на общината

6.       Асоциация „Родители” оказва периодична супервизия и допълнително обучение на координаторите от общината, училищата и на обучителите

Прикачени файлове:
handbook.jpg
Иноватор: ros
Дата на публикация: 21 април 2009
Номинации: 2
ros

-

Tel:
Fax:

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]