Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория

В изпълнение на един от основните приоритети в Програмата за управление на общината – открито и динамично управление – е създадена виртуална приемна, която активно се ползва от гражданите.

Практиката стартира още със създаването на официалната фейсбук страница на общината през февруари 2016 г. При разработването ѝ екипът се съобрази с изискванията към фейсбук страниците на институциите като идеята за устойчива връзка с проблемите на жителите на Добрич е водеща. Общуването чрез социалните мрежи се наложи като водещо и това изисква от администрациите да разширят механизмите си на работа и диалог. Прякото участие на гражданите осигурява реална обратна връзка в системата на управление и е пълноценен източник за коригиращи предложения и решения. Прекият диалог е от особена важност за повишаване доверието към местната управленска система и нейните институции, както и в удовлетворяване на взаимните очаквания по отношение включването и реализирането на интересите на гражданите в местната политика. Включването на гражданите в разработването, обсъждането и изпълнението на програми, свързани с решаването на конкретни проблеми или цялостното развитие на общината, ги прави съпричастни и ангажирани в процесите на гражданското общество. Повишава се възможността за контрол на гражданите в цялостния процес на формиране, планиране, финансово - ресурсно обезпечаване и реализиране на решенията на управленския екип. Създават се необходимите условия и още една възможност на жителите на Добрич да дават своята оценка за ефективността на взетите решения и да контролират тяхното изпълнение.

Практика

Всяка седмица фейсбук страницата на община Добрич https://www.facebook.com/www.dobrich.bg/ се превръща в своеобразна „виртуална приемна“, като се пуска специално създадена публикация, в коментарите под която жителите на Добрич имат възможност да задават въпроси, да споделят своите мнения и предложения. На постъпилите питания се отговаря в 7-дневен срок в същата публикация. Община Добрич предоставя и възможност питанията на гражданите да останат конфиденциални, като се използва рубриката „Съобщения“, виждана само от екипа на страницата.

Отделно екипът на „виртуалната приемна“ отговаря на всички постъпили сигнали, предложения и мнения под публикацията.

Сигналите, които изискват по-задълбочен анализ и проверка, се регистрират в системата за документооборот и за тях отговорите се подготвят в едномесечен срок.

С тази иновативна практика се скъсява дистанцията между местната власт и гражданите, и се осъществява навременен и бърз диалог.

Приемната създаде модел на активна комуникация и индивидуален подход към проблемите, запитванията, предложенията и сигналите на гражданите, така както екипът заложи в Програмата за управление за мандат 2015 – 2019 г., в синхрон с ОПР 2014 – 2020 г.

За кратък период от време „виртуалната приемна“ получи много положителни отзиви и се превърна в нов ефективен мост между администрацията и жителите на Добрич. Тя изпълнява своята задача за по-ефективно, отрито и прозрачно управление чрез прилагане непосредствената, жива връзка с хората. Иновативната практика чрез създаване на „виртуалната приемна“ разшири възможностите за предлагане и обсъждане на алтернативни решения и гарантира прозрачност на процеса на приемане на решения.

Примерен текст на поканата за участие във виртуалната приемна:
"В коментарите към тази публикация и тази седмица очакваме Вашите сигнали и предложения. Отговорите на тях ще получите в 7 дневен срок. Такава възможност ще Ви бъде предоставяна всяка седмица, затова настоятелно Ви молим, коментарите от този вид да се пишат само в нея, а не под други снимки и публикации. Сигналите за нередности и аварии трябва да бъдат придружени от точен адрес на мястото, за което сигнализирате.
Напомняме, че ако желаете да запазите конфиденциалност, трябва да използвате опцията за "Съобщения" (срокът за отговор също е 7 дни) - те се виждат единствено от екипа, който управлява страницата и веднага се придвижват към съответните ресори.
Надяваме се на Вашата коректност, активна гражданска позиция и ползотворно сътрудничество."

Резултати

Пълноценното използване на нови инструменти и механизми за активизиране на гражданското участие в процесите на местното самоуправление повишава прозрачността в дейността на управляващите, създава благоприятни възможности за осъществяване на граждански контрол и за повече действия в партньорство с местната общност.

За да се гарантира максимална достъпност до информацията, екипът, обслужващ фейсбук страницата, обобщи най-често задаваните въпроси и отговорите към тях и ги публикува, както на официалната интернет страница, така и във фейсбук страницата.

„Виртуалната приемна“ е елемент от многопластовата политика за предлагане на активен диалог с гражданите на Добрич. От юли 2016 г. и обновеният сайт на общината предлага своеобразна „приемна“ – чрез възможност за онлайн подаване на сигнали за нередности: www.signals.dobrich.bg.

Община град Добрич активно и устойчиво работи по въвеждане и трайно функциониране на новаторски инициативи в диалога граждани – местна власт.

 

Иноватор: ros
Дата на публикация: 05 февруари 2018
Номинации: 2
ros

-

Tel:
Fax:

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]