Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
Акция Бонбони за смет
Община Разград
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория

От няколко години по традиция месец април в Община Разград се обявява за месец на пролетното хигиенизиране на населените места. В рамките на целия месец се организират различни инициативи, свързани с пролетното почистване. Кампанията се координира от общински щаб и има за цел да активизира гражданското участие в поддържане чистотата на населените места. В периода на кампанията, фирмите, чийто предмет на дейност е поддържането на чистотата в общината, активизират всички налични ресурси. Извършено е райониране на града и по график в съответния район се изпращат групи и от наетите по програма СПОЗ работници, които подпомагат почистването във времето на кампанията. Ежегодно се изпращат писма до фирми и институции на територията на общината, с които се приканват да вземат активно участие и подпомогнат кампанията, в това число с необходимата техника за извозване на сметта и почистване на нерегламентирани сметища. За всяка кампания се подготвят и разпространяват рекламни и агитационни материали афиш с призив на кмета на общината и диплянки Традиция е вече и конкурсът за най-добре представили се в кампанията граждани, институции, фирми и НПО, които се класират от определена със заповед на кмета комисия в съответните категории. За всяка категория са предвидени материални награди за първо, второ и трето място, които се връчват на тържеството, посветено на Деня на Европа - 9 май. Всички тези инициативи вече са традиция и резултатът от тях е налице, но в по-голямата си част са ориентирани към по-възрастното население на града и общината. За да бъдат активизирани младите хора, през 2001 г. възниква идеята за провеждането на акция Бонбони за смет .

Практика

От 1998 година досега ежегодно в Община Разград месец април се обявява за месец на пролетното хигиенизиране, през който фирмите, поддържащи чистота активизират дейността си, включвайки целия си наличен ресурс. В помощ на фирмите допълнително се включват и работници, наети по програмите за временна заетост. Със своя техника и работна сила се ангажират и други фирми, най-вече от строителния бранш, които оказват съдействие за масираното почистване на населените места. В рамките на този месец се провежда и седмица на пролетното почистване, в която чрез различни инициативи и награден фонд се стимулират граждани, институции, предприятия и НПО да почистят прилежащите си пространства.


Практиката от проведените кампании показва, че конкурсното начало, съпроводено със съответното награждаване, активизира населението, но в тази си форма е насочено предимно към хората над 30-годишна възраст. Липсва мотивация за участие в кампанията за децата и тийнеджърите. Така през 2001 г. се поражда идеята за организирането на акция Бонбони за смет, която е насочена именно към тази възрастова група. Идеята, която е заимствана от народната приказка Сливи за смет, се оказва сполучлив ход на общинското ръководство за включване и на младите хора в кампанията. Избрани са два по-големи района в града, в които живеят повече млади хора. Във всеки от тях е определен пункт, в който в предварително обявен чрез медиите ден служители от общината предоставят на всяко дете, пожелало да участва, празна найлонова торбичка. След направена оборка в междублоковите пространства, децата предават пълната торбичка, срещу която получават пликче с различни лакомства. За закупуването им през първата проведена акция през 2001 г. са заделени средства единствено от общинския бюджет. След приключването на кампанията, резултатите от нея показват, че тя е спечелила доста голяма популярност сред най-малките жители на Разград.


Акцията е широко отразена в местните и регионалните медии, което я прави достатъчно атрактивна за местния бизнес като начин за реклама. В следващите години местни фирми заявяват желание да спонсорират акцията, която се разраства и обхваща още два квартала в града. Постепенно се увеличава и броят на участниците в нея и през 2004 г. в акцията Бонбони за смет вземат участие около 1200 деца. Идеята е в следващите години акцията да се пренесе и в останалите населени места от общината.

Резултати

- Акцията стимулира участието на младите хора в поддържане чистотата на населените места от общината.

- Възпитава подрастващи в определени навици.

- Активизира местния бизнес и го прави съпричастен към дейностите, касаещи чистотата.

- Почистват се междублоковите пространства.

Иноватор: Елка Неделчева
Дата на публикация: 21 октомври 2004
Номинации: 4
Елка Неделчева
Главен експерт Връзки с обществеността
Разград - 7200
бул. Бели Лом 37 А
Tel:084/ 660 230
Fax:084/ 660 090

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]